måndag 22 februari 2010

Min mormors knappar

Min mormor är en av mina kvinnliga förebilder.
Fostrade 8 barn, änka vid 43 års ålder, hade alltid en bra idé eller lösning på saker och ting.
Uppfinningsrik, kunde skapa stora ting utan stora medel.

När hon dog ärvde jag inga rikedomar, men små saker som betyder mycket för mig 
och som gör att jag minns min mormor i vardagen.

Hennes kaffeskedar, morteln, symaskinen, och sist men inte minst hennes knappsamling.
Vackra knappar, underbara för små barnhänder att plocka med och sortera.
Mormor kunde dessutom berätta precis vilket plagg de olika knapparna suttit på.

Idag är det min dotter som sorterat knapparna...






2 kommentarer:

Grodmamman sa...

Kommer ihåg när jag som liten satt och sorterade min mormors knappar!:) Hon lever än och är en härlig liten tant.
Kram

Hero sa...

en sån fin knappasamling! jag tror min mamma har en som från min mormor. Får jag leta efter nästa gång jag åker dit.
Hoppas du har det skönt på lovet:)
kram